رمانتیسم اروپا و شعر نو پارسی
نویسندگان
چکیده
این مقاله به بر رسی چگونگی تأثیر شعر رمانتیک اروپا بر روند پیدایش و تکامل شعر نو پارسی می پردازد. تأملی براشعار نیما یوشیج به عنوان پایه گذار شعر نو پارسی و چند تن از نوپردازان پس از او نشان میدهد که شعر رمانتیک اروپا تأثیر عمیقی بر ابعاد مختلف شعرنو پارسی نهاده است. هوگو، دوموسه، گوتیه و دیگران در شعر فرانسه و وردزورث، کلریج، شلی و دیگر رمانتیکهای انگلیس برای شکستن قالبهای صوری و مفهومی نئوکلاسیک تغییراتی را در شعر لازم میدیدند تا به وسیلة آنها بتوانند شعر را از خمودگی در محتوی، قالب و زبان درآورند. نیما نیز آن تغییرات را در شعر کهن پارسی به کار گرفت و به دیگران هم معرفی کرد. در این مطالعه بازتاب چند اصل شعر رمانتیک اروپا در آثار منظوم نیما، توللی، فرخ زاد، نادرپور و اخوان مورد بررسی قرار گرفته است تا بیانگر عمق تأثیر شعر دورة رمانتیک اروپا بر پیدایش و رشد شعر نو پارسی باشد.
منابع مشابه
منظر کوه در شعر نو پارسی
کوه نزد ایرانیان از دورانهای کهن تا کنون دارای جایگاه ویژهای بوده است. قبل از اسلام بواسطه شخصیت اسطورهای آن و از جمله محل زندگی الهه آناهیتا ستایش شده است و بسیاری از اسطورههای دیگر نیز در ارتباط تنگاتنگ با کوه جاودان شدهاند. به همین واسطه شخصیت کوه نیز از ارزش ویژهای برخوردار بوده و این مهم در خلق آثار معماری، شهری و هنری ایران تاثیر گذار بوده است. مقابر، بقعهها، نقاشیها، میناتورها و ...
متن کاملوامواژههای بلخی در پارسی نو
بلخ یکی از خاستگاههای ادبیات پارسی نو است. ازاینرو، در زبان پارسی نو، شماری از واژهها از زبان بلخی وام گرفته شدهاند. این واژهها را میتوان به دو دسته بخش کرد. دستۀ نخست واژههایی که در آنها d ایرانی باستان به l تبدیل شدهاند و شمارشان بیشتر است؛ دستۀ دوم واژههایی که این دگرگونی آوایی در آنها صورت نگرفته است.
متن کاملجلوههای رمانتیسم در شعر شهریار
در این مقاله پس از اشاره به دلبستگی شهریار به موازین و قراردادهای شعر کلاسیک فارسی، تأثیرپذیری وی از اصول و آموزههای مکتب رمانتیسم مورد بحث قرار گرفته و ضمن پرداختن به پیشینه آشنایی وی با رمانتیسم و آثار رمانتیکهای ایرانی، چگونگی بازتاب جلوههای صوری و محتوایی رمانتیسم در شعر او ذیل عنوانهای تخیل رمانتیک، فضاسازی رمانتیک، نقد مظاهر تمدن و بازگشت به دوران ماقبل مدرنیسم، بازگشت به دامن طبیعت، رو...
متن کاملپیوند عرفان و رمانتیسم در شعر سپهری
The introversion and call to tranquility can be regarded as the foremost characteristics of sepehri’s poetry. This approach is inspired from two important features of his thought: Mysticism and Romanticism. In other words, a combination of mysticism and romanticism is evident in his poetry. But Sepehri’s mysticism framework does not totally conform to well-known pattern of Iranian and Islam...
متن کاملزمان آغاز شعر پارسی دری
زمان پیدایش شعر پارسی دری یکی از مهمترین موضوعاتی است که همواره مورد توجه پژوهشگران گذشته و معاصر عرصۀ شعر و ادب فارسی بوده است. در کتابهای المعجم فی معاییر اشعار العجم شمس قیس رازی و لبابالالباب محمد عوفی، نخستین گویندۀ شعر فارسی (پارسی دری) بهرام گور دانسته شده است. از سخنان شمس قیس و محمد عوفی میتوان دریافت که اولین کسی که سخن پارسی را منظوم کرده، از ادب عرب برخوردار بو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
زبان و ادب فارسیجلد ۴۶، شماره ۱۸۸، صفحات ۸۳-۱۰۶
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023